16.12.24
En betilt opgave.
06.11.24
Den 27.10.24
I dag skrev jeg en artikel til www.paedagogen.dk.
Læs den her:
Gør samtale
- til et fælles tredje.
Hvorfor og hvordan?
I mit professionelle arbejde med mennesker, hvor formålet er at skabe forandring, har jeg erfaret, hvor vigtigt det er at have en god ”værktøjskasse”.
Didaktik som er et redskab til planlægning og analyse af et ”undervisningsforløb” (støtte/vejledning) herunder mål, indhold, rammefaktorer, læringsforudsætninger, læreproces og vurdering/evaluering blev min nødvendige planlægning til at kunne sikre optimale rammer for udvikling og forandring; der kunne medføre trivsel og udvikling hos den enkelte.
Ved brug af metoden Marte meo lærte og erfarede jeg, at nogle mennesker lærer bedst gennem det visuelle, fordi de har en præference for at modtage og bearbejde information gennem billeder, farver, diagrammer og andre visuelle medier. Deres hjerne kan bedre afkode information, når den er præsenteret visuelt, og dette hjælper dem med at huske og forstå emnet på en dybere måde.
Disse, nogle mennesker, tilhører jeg også selv.
Mennesker med en visuel læringsstil har måske en bedre evne til at skabe mentale billeder og de har lettere ved at associere visuelle input med ideer og begreber.
Jeg erfarede at en visuel læringsstil ofte er mere stimulerende og engagerende, for langt de fleste målgrupper, og at det gør læring lettere og mere intuitiv.
Jeg begyndte, for alvor, at ”tegne” i mit professionelle arbejde og fik, i den periode, tilbudt et kursus i grafisk facilitering.
Tegningerne begyndte med en firkant = ”her er du” og en cirkel = ”her skal du her”. Spørgsmålet og tegningerne kom til at lyde ”hvad skal der ske af forandring for at du kan komme derhen”? (til cirklen). Denne ændring i mit arbejde gav virkelig mening for barnet, den unge, forældre eller andre mennesker.
Igennem arbejde med metoden Marte meo, de meget enkle tegninger fra kurset og erfaringen med tegning i mit arbejde begyndte udviklingen af mine samtale-skabeloner for alvor.
Det gav menig at ”dissociere” et emne. Jeg oplevede at personen midlertidigt kunne afkoble sig fra tanker, følelser, minder eller bevidsthed; hjernen beskyttede sig selv.
Nogle har spurgt ind til, hvad metoden samtale-skabeloner hedder og hvor de kan læse om den.
Det er et værktøj jeg har udviklet gennem mange års arbejde sammen med mennesker.
Min vurdering er at det kan bruges indenfor rigtig mange områder, hvor mennesker har brug for støtte, vejledning guidning etc.
Når jeg udarbejder en samtale-skabelon, ”omsætter” et emne til et visuelt materiale, gør jeg det ud fra følgende planlægning:
- Jeg undersøger emnet grundigt; hvordan kan det omsættes til et visuelt materiale på en overskuelig måde?
- Jeg overvejer formålet med min skabelon.
- Jeg planlægger ud fa de didaktiske overvejelser.
- Jeg inddrager relevant tekst (kortfattet).
- Jeg tegner relevante meningsskabende tegninger.
- Jeg overvejer de rette farver og omfanget heraf.
Det vigtigste for mig er HELE VEJEN IGENNEM at have barnet/den unge og/eller mennesket i CENTRUM.
Det er dem, der er klogest på deres liv.
Mit mål med skabelonerne er at skabe rum for en neutral og sikker platform for herigennem at kunne opbygge relationer, kommunikere og bearbejde følelser og/eller problematikker.
Formålet med ”et fælles tredje” er, ganske enkelt, relationel opbygning, kommunikation, læring og udvikling samt konfliktløsning hele vejen igennem med barnet, den unge, forældre eller andre mennesker.
Kom selv i gang, lad dig inspirere af mine skabeloner eller bestil dem på min hjemmeside www.resiliens.dk.
TAK fordi du læste med.
Venlig hilsen familiebehandler og Marte Meo terapeut Ulla Fenn
Litteratur:
Hilde Hiim og Else Hippe – Undervisningsplanlægning. Hans Reitzels forlag
Pernille Roug – Marte meo i praksis – Gyldendal uddannelse.
www.playmakers.dk v/Mette Ullersted – Grafisk facilitering.
Om forfatteren:
Mit navn er Ulla Fenn. Jeg er uddannet pædagog med efteruddannelse i Almen pædagogik (diplom) samt Marte meo terapeutuddannelsen. Har arbejdet indenfor børnehave- og fritidsinstitution, leder af dagpleje samt 15 år som familiebehandler i et Familiecenter.
Den 24.10.24
Den 23.10.24
Hvorfor lave ”tidslinje” sammen med børn?...
At lave en tidslinje sammen med børn/unge kan give en forståelse af tid. De udvikler en forståelse for tid, både i fortid, nutid og fremtid. Det kan hjælpe dem med at sætte begivenheder i rækkefølge og forstå, hvordan ting relaterer sig til hinanden over tid.
Mange børn lærer bedst visuelt. Lad barnet tegne i cirklen imens du skriver i firkanten (eller lad dem skrive selv, hvis de kan).
At lave en tidslinje sammen kan fremme samarbejdet. Dette fordi børn kan bestemme, hvad er skal med og hvordan det skal tegnes/beskrives. Det styrker også kommunikationsevner.
Endelig prøv at ”sætte følelser" (skala) på den enkelte situation; var det en rar oplevelse?
Barnet oplever måske igennem en tidslinje en personlig refleksion over erfaring og udvikling.
Den 20.10.24
Søskende til børn med udfordringer er i øget risiko for at udvikle angst og depression og få adfærdsvanskeligheder, såsom aggression og udadreagerende adfærd.
Vanskeligheder, som kan række ind i voksenlivet og kan have langsigtede konsekvenser for deres evne til at mestre udfordringer.
Forældre/familiemedlemmer gør helt sikkert alt hvad de kan, men det kan være nødvendigt for barnet/den unge at tale med andre der ikke er følelsesmæssigt påvirket i samme grad.
Denne samtale-skabelon kan måske åbne op for det svære emne.
Find farveblyanter frem og lad barnet/den unge farve "resten" imens i snakker.
Den 10.10.24
Jeg fik tilladelse, af Henrik Duer, til at tegne et af hans brugbare budskaber: "Sådan skaber du holdbare vaner i din hverdag".
Den kom til at se således ud:
Den 29.09.24
To nye samtale-skabeloner fremstillet omhandlense emnet "Selvskade" - har lavet en til de 10 - 14 årige og en til den 14 - 18 årige.
Den 19.09.24
En kommune bestille en "børnevenlig" udgave af SOS.
Den til at se således ud: (du finder den under fanen "Barnets lov" og "Signs Of Safety".
Nu i to udgaver.
82 82a
Den 15.08.24
Sidste nye skabeloner: piktogrammer til brug ved børnesamtale (80 og 81).
Du finder/bestiller den under fanen "Forskellige":
10.07.24
Solgt skabelon til Vallensbæk Strand - Tak :-)
06.07.24
Tegnede et "børnebrev", som evt. kan bruges til børn/unge på 12-18 år.
29.06.24
Solgt skabeloner til Hillerød - TAK :-)
21.06.24
I stødte jeg på et fantastisk materiale udgivet af Social- og Boligstyrelsen Viden til gavn.
En "Ordliste" over nogle af de udtryk og begreber, som børn, unge og deres familer kan støde på i mødet med en børne- og ungerådgiver. "Ordlisten" kan downloades.
Der er tilhørende videoer som kan bruges alene eller sammen med "Ordlisten".
Super godt materiale
Gå ind på linket her:
https://www.sbst.dk/nyheder/2024/illustreret-ordliste-til-boern-og-unge-der-har-en-sag-i-kommunen
___________________________
Ny:
Skabelon 78 og 78a under Struktur/ritualer. Brug den "færdige" (78) eller tegn selv pile og tal på sammen med barnet.
_____________________________
11.06.24
Modtog jeg en mail, som gjorde mig utrolig glad. Hvis jeg kan være med til at inspirere til mere tegning giver mit arbejde mening.
"Jeg er netop faldet over din hjemmeside og vil gerne fortælle dig, at dine illustrationer er utrolig inspirerende og virkelig flotte. Nu har jeg lyst til, at genfinde min lille kasse tusser fra et gammelt kursus i grafisk facilitering og få tegnet en masse".
08.06.24
Solgt skabeloner til Sønderborg - TAK :-)
06.06.24
Solgt skabeloner til Albertslund - TAK :-)